Kolem bystřického betonového zubra, Edenu a rácovských rybníků

Pátek, 12. Srpen 2016

Zubr

Bystřice nad Pernštejnem / Procházka, která je vhodná i pro malé děti, začíná v Bystřici nad Pernštejnem. Ta je od Žďáru nad Sázavou vzdálená šestadvacet kilometrů po silnici I/19. První písemná zmínka o Bystřici pochází ze 13. století. Pojmenována byla podle stejnojmenné řeky, u níž byla osada založena. Ve 14. století se Bystřice stala hospodářským a obchodním centrem okolních vsí, jež stejně jako ona spadaly do majetku šlechtického rodu Pernštejnů.

Dominantou města je původně gotický kostel svatého Vavřince, který byl barokně přestavěn v roce 1699 a opravy se po rozsáhlém požáru dočkal v roce 1841. Poblíž dominanty náměstí stojí původní radnice, upravená v roce 1808, v níž se nachází sídlo muzea, výstavní prostory a ve sklepních prostorách muzeum ryb. Na náměstí se zachovaly rovněž renesanční a barokní domy s klasicistními fasádami, kašna z roku 1892 se sochami světců Cyrila a Metoděje, mariánský sloup z roku 1727 a kamenný kříž s Pietou z roku 1881.
Povýšená na město byla Bystřice v roce 1580, a to dekretem z rukou císaře Rudolfa II. V roce 1588 Jan z Pernštejna prodal hrad Pernštejn včetně celého panství, takže i majitelé města se následně měnili.

Bystřici v souvislosti s rozvojem průmyslu výrazně poznamenala výstavba železniční dráhy Tišnovka na trase Žďár nad Sázavou – Tišnov v roce 1905. Přízvisko nad Pernštejnem získalo město v roce 1925, výrazně se však začalo rozrůstat až po druhé světové válce.
V Bystřici zaparkujeme na náměstí (platí se tam ve všední dny a v sobotu dopoledne), anebo na odstavném parkovišti hned za náměstím, k němuž řidiče z „devatenáctky“ navigují směrovky. Průchodem mezi domy vedle Staré radnice se z náměstí vydáme směrem ke sportovní zóně. Pod koupalištěm se napojíme na pěšinu vedoucí podél řeky Bystřice a dojdeme kolem tenisových kurtů a zimního stadionu v lokalitě Lužánky do aleje stoupající vzhůru k vlakovému nádraží a sousednímu turistickému centru Eden.

Zubr
Hned na začátku cesty Lužánkami vzhůru stojí aktuálně nejnovější socha žďárského výtvarníka Michala Olšiaka – odhalena byla koncem září 2015. Čtyřmetrový betonový zubr umístěný vedle pastviny s hovězím dobytkem je středem zájmu dětí, které po něm s oblibou lezou. K tomuto účelu je rozměrná skulptura vybavena několika kovovými úchyty.
Od Olšiakovy plastiky poté vystoupáme alejí, která je kromě dřevěných soch pohádkových bytostí v životní velikosti vybavená také mini lezeckým parkem pro děti instalovaném na protější straně cesty. Ulicí Nový dvůr dojdeme až k turistickému centru Eden, které stojí těsně před vlakovým nádražím.
Horácká vesničkaCentrum bylo uvedeno do provozu na jaře 2015, jeho výstavbu podpořila evropská dotace. Skládá se ze zrekonstruovaného zemědělského statku, původně zámečku, nově přistavěn byl skanzen v podobě horácké vesnice a futuristický pavilon coby prosklený jehlan.
V centru Eden se průběžně koná řada akcí pro veřejnost, program i otevírací dobu upřesňují webové stránky centra, v hlavní turistické sezoně je před ním k dispozici takzvané Café Ohrada s rychlým občerstvením.

Pokud se nerozhodneme Eden navštívit, projdeme podél jeho hlavní brány a dáme se kolem centra po cestičce vpravo, která postupně přechází v pískem vysypanou pěšinu. Z těchto míst je pěkný rozhled po okolí. Pokračujeme v cestě z kopce až k asfaltovému oválu pro cyklisty a in-line bruslaře, pustíme se zpět k zimnímu stadionu a odtud pak na Masarykovo náměstí k autu.
RácováNásledně přejedeme opět na silnici I/19 do blízkosti benzinové pumpy a odbočíme k vedlejší prodejně stavebnin, kde je možné zaparkovat. Z hlavní silnice do lokality zvané Rácová turisty od příjezdu do města rovněž navádějí směrovky označené K bystřickým zastavením. Jedním z těchto zastavení je i dřevěný altán s posezením, od něhož prochází lokalitou Rácová značená cesta. Oblast byla v minulých letech městem obnovená, aby mohla sloužit jako příměstská odpočinková zóna, kterou veřejnost využije k procházkám. Přitom byly odbahněny a zrekontruovány i tamní rybníky Müllerák a Rácovák, přičemž druhý z nich tehdy dostal své jméno, které navrhli obyvatelé města.

Rácovou v současné době vede i stejnojmenná naučná stezka. Již tradičně se tam vždy poslední prázdninovou neděli koná opékání špekáčků se zábavným programem a komentovanou procházkou k rybníkům v režii bystřické radnice.

Rácová
Lokalitou projdeme kolem zrevitalizovaných rybníků a tůněk, jejichž okolí je rovněž doplněno lavičkami, kde je možné si odpočinout. Potom se můžeme buď vrátit stejnou cestou, anebo pokračovat dál po naučné stezce, která končí na silničce před obcí Ždánice. Na ní se dáme vlevo a silnička se záhy napojí na silnici II/357 vedoucí do Bystřice. Opět se držíme vlevo a na křižovatce poblíž benzinové pumpy se dáme vlevo do třetice, abychom po silnici I/19 došli zpět ke stavebninám.
Cesta po Rácové kolem rybníků ke Ždánicím a zpět je nenáročná a dlouhá necelých pět kilometrů.