Žďár nad Sázavou, zdar nad sazavou, aktuality, LPG
Rainbow page separator

Šetříme s LPG

Čtvrtek, 4. Srpen 2011

lpg-autocentrum-zdar-nad-sazavou-vysocina-rebicek-3Žďár nad Sázavou /Ceny benzínu a nafty neustále rostou a je na čase s tím něco udělat. My, co jezdíme auty stále řešíme otázky, kde na pohonné látky brát stále více a více peněz. Naštěstí již dnes se nám nabízí několik řešení,  jak ušetřit při cestách do zaměstnání, za nákupy,  nebo při cestě na dovolenou.

Jednou z možností je koupit si nové vozidlo na hybridní pohon, ale zde je velmi vysoká pořizovací cena a jistě i servis bude velmi nákladný. Další možností je koupit si úsporný diesel. Vozy s těmito agregáty jsou ale čím dál tím složitější a nákladnější  a řekněme si rovnou, že dnes ani diesel není to pravé ořechové.

?????????? Jakou máme další možnost? Tou možností je přestavba vozidla s benzínovým pohonem na alternativní pohon. V tomto případě tedy přestavět vozidlo s benzínovým motorem na pohon LPG.

Když se u automobilu řekne plynový pohon, skoro každému se vybaví zkratka LPG. Co to znamená LPG? Zkratka LPG pochází z anglického Liquified Petroleum Gas a skrývá se pod ní starý známý tlakem zkapalněný propan-butan. Pod zkratkou CNG je zase ukryt zemní plyn, jehož použití v dopravě je rozšířeno podstatně méně. Z pohledu běžného uživatele ho diskvalifikuje především absence čerpacích stanic, kratší dojezd při ještě objemnější a mnohem těžší nádrži než u LPG a vyšší cena za přestavbu vozidla a její schválení.  Uvažujete o alternativním pohonu?   V dnešní době přichází v úvahu zatím asi jediné palivo – LPG.

Výhody přestavby auta na plyn LPG
Poloviční úspora nákladů
  – Hlavní výhodou přestavby na LPG je téměř poloviční úspora nákladů oproti provozu na benzín. Cena LPG je ve srovnání s benzínem dlouhodobě v celoročním průměru prakticky poloviční. Spotřeba propan-butanu v litrech je oproti benzínu vyšší cca o 10 %. Motor má zato klidnější a tišší chod a méně se opotřebovává, protože v něm nevznikají karbonové usazeniny.

Osvobození od silniční daně – Kromě toho je jistě pro podnikatele a živnostníky zajímavá skutečnost, že vozidla vybavená alternativním pohonem LPG, CNG a hybridní jsou osvobozena od silniční daně. Těšit vás také může vědomí, že provozem automobilu na plyn o něco méně ničíte životní prostředí.

Možnost provozu i na benzín – Určitou výhodou auta na plyn pak je zachování možnosti provozu na LPG i na benzín, tedy prodloužení dojezdu. To však bylo aktuální spíše před několika lety, kdy síť čerpacích stanic LPG byla podstatně řidší než dnes. Proto se dnešní trend v přestavbách na pohon plynem vyznačuje v drtivé převaze montážemi tzv. toroidních nádrží – nádrží místo rezervy.
Tyto nádrže jsou často menší než klasické válcové, montované zpravidla za zadní sedadla v zavazadlovém prostoru, ale umožňují jeho lepší využití. Vzhledem k vysoké hustotě sítě čerpacích stanic LPG není potřeba tankovat velké množství plynu kvůli dojezdu.

Nevýhody přestavby na LPG
Vysoká vstupní investice – Vstupní investici však lze rozprostřít v čase díky splátkovému prodeji, který naše firmaAUTOCENTRUM Ing. Petr ŘEBÍČEK  nabízí ve spolupráci se společností Essox.

Nutná druhá palivová nádrž – Daní za větší dojezd a úsporu nákladů je nutnost umístit do vozidla druhou palivovou nádrž. Možnosti jsou v zásadě dvě – buď vám válcová nádrž zabere část kufru, nebo toroidní nádrž obsadí místo pro rezervní kolo. Zvolíte-li druhou možnost,  je dobré vozit alespoň profi opravnou sadu se stlačeným dusíkem na opravu píchnuté  pneumatiky na cestě.
Omezení vjezdu do podzemních garáží – Tento zákaz pravděpodobně od měsíce srpna 2011 bude již minulostí.

Shrneme-li vyjmenované výhody a nevýhody, jednoznačně musíme konstatovat, že provoz vozidla na LPG se vyplatí.

Nyní několik slov o sekvenčním „vstřikování“ LPG.
Nebudeme se již zabývat staršími systémy, které jsou dnes již minulostí. Jejich výhoda byla nižší pořizovací cena, která je ale zaplacena vyšší spotřebou LPG.
Dnešním běžným standardem je systém sekvenčního vstřikování IV. generace. Pro novější automobily je to jediný použitelný systém vstřikování plynu, který pracuje na obdobném principu jako systém vstřikování benzínu. Přísun paliva je zajišťován samostatně ovládanými vstřikovači pro každý válec zvlášť, čímž je dosaženo lepších hodnot výkonu i spotřeby než u jednoduššího systému s centrálním „směšovačem“.

Provedeme kalkulaci srovnání finančních výhod provozu na LPG u vozidla Škoda Fabia 1,4 16V  a 1,4 TDI, tedy motoru benzínového, naftového a motoru přestavěného na pohon LPG.

Druh motoru         Cena přestavby   Spotřeba  L / 100 km    Cena paliva   Cena / 100km
Benzínový motor                0                                 6                                     34,00            204,-Kč
Naftový motor                    0                                 5                                     34,00            170,-Kč
Motor na LPG                22000,-                         6,5                                   17,00            111,-Kč

Z uvedené tabulky je vidět, že provoz na LPG je nejekonomičtější z uvedených motorů.

Příklad:
Za rok najedete  30 000 km, spotřebujete 1800 litrů benzínu/ rok  tj. 61200,-Kč/ rok
Při provozu na LPG spotřebujete 1950 litrů LPG, tj. 33150,- Kč/ rok.
Úspora při provozu na LPG činí 28050,- Kč/rok!!!
Pro zajímavost  cena sekvenčního vstřikování LPG  u nás v AUTOCENTRU  začíná na  22 000 Kč pro 3 a 4 válcové motory.

Co myslíte, vyplatí se Vám jezdit na LPG ? Pokud si odpovíte ANO, neváhejte nás kontaktovat.

Dnes všichni chtějí šetřit a všichni chtějí jezdit na LPG. A proč by ne? My Vám to umožníme.

Článek připravil: Ing. Petr ŘEBÍČEK, LPG AUTOCENTRUM  Kameničky,
                                  www.lpg-autocentrum.cz