Rainbow page separator

Vedoucí Osobní asistence: „Jde o to, aby naši uživatelé mohli být doma mezi svými nejbližšími a cítili se jako lidé.“

Pondělí, 11. Leden 2016

Před čtyřmi lety se paní Janě změnil život. Její pracovitý manžel během krátké chvíle ochrnul. Paní Jana se k nastalé situaci postavila čelem. Zůstala s manželem doma a začala se o něj starat. O víkendu pomáhají s péčí o otce a domácnost ještě dvě dcery. Z počátku starost o nemocného muže i domácnost zvládala Jana sama, ale po půl roce zjistila, že na každodenní náročnou péči a starost o dům už nemá sílu. Oslovila proto zařízení Oblastní charity Žďár nad Sázavou s názvem Osobní asistence.

„Poté, co se manželovi stal úraz, půjčovala jsem si v Bystřici od Charitní pečovatelské služby polohovací postel a vozík. Právě tam jsem se z letáku dozvěděla, že služba Osobní asistence existuje. A hlavně jsem něco takového chtěla sama, protože jsem po určité době, kdy jsem byla sama doma s manželem, zjistila, že tento stav sama nezvládnu. Je to opravdu náročné, když se o člověka pečuje 24 hodin,“ sděluje své vzpomínky na nelehkou dobu paní Jana.

Osobní asistence vznikla v roce 2010. Nejdříve se služba rozvíjela na území Velkého Meziříčí, postupně se otevřely pobočky ve Žďáře nad Sázavou a v Bystřici nad Pernštejnem. „Jsme oslovováni rodinami z celého okresu. Většinou se jedná o péči o seniory, kteří nejsou soběstační, ale službu poskytujeme i dětem a lidem středního věku,“ vysvětluje Mgr. Jaroslava Pavlíčková, vedoucí Osobní asistence.

Poté, co paní Jana zkontaktovala vedoucí Jaroslavu Pavlíčkovou, proběhla schůzka v domácnosti s osobní asistentkou, která o manžela paní Jany začala pečovat.
„Služba ve svém počátku probíhala zhruba dvě hodiny. Postupně jsem hodiny navýšila, protože jsem byla s péčí spokojená. O manžela bylo postaráno, jak bych si představovala. Osobní asistenti nyní tráví s manželem zhruba pět hodin denně. Když je potřeba, přijedou i o víkendu,“ doplňuje paní Jana.

A s čím konkrétně asistenti pomáhají? „Naši asistenti se především snaží pomoci rodině zvládnout nelehkou situaci, ve které se ocitá. Mnohdy se jedná o novou a hlavně krizovou situaci v rodině, která se stane z minuty na minutu, a přináší s sebou nutnost radikálních změn. Je třeba hodně věcí vyřešit, vyřídit, postarat se. A k tomu právě přispívá i přítomnost osobního asistenta,“ dodává Jaroslava Pavlíčková.

Pracovníci žďárské Charity tak mohou rovněž asistovat při přípravě a podávání jídla a pití, při přesunech na lůžko či vozík, pomáhají při osobní hygieně, používání WC, doprovází při procházkách, do školy, do zaměstnání či k lékaři. Tyto úkony jsou hrazeny dle platného ceníku umístěného na webových stránkách žďárské Charity www.zdar.charita.cz. Rovněž služba poskytuje i dopravu na předem určené místo.

„Jde o to, aby naši uživatelé mohli být doma mezi svými nejbližšími a cítili se jako lidé,“ uzavírá naše setkání Jaroslava Pavlíčková.

Autor tiskové zprávy: Lenka Šustrová
Ilustrační foto: Zbyněk Čech