Rainbow page separator

Tři kříže nad Novým Městem na Moravě

Úterý, 31. Červenec 2012

I méně zdatní turisté, děti nebo maminky s kočárky zvládnou vycházku k zajímavému místu nedaleko Nového Města na Moravě. Turistický cíl zvaný rybnik-trnkaTři kříže je vzdálen přibližně jeden kilometr na východ od města  cesta k němu vede převážně po pohodlné asfaltové silnici. Automobil je možné odstavit například v novoměstské ulici Brněnská na parkovišti u obchodního domu. Poté se stačí vydat dále Brněnskou ulicí ve směru z města. U evangelického hřbitova je pak třeba odbočit vpravo a odtud po zmiňované asfaltové silničce stoupat do kopce.

Cesta, byť do kopce, je však příjemná, vede hezkou alejí a nabízí zajímavé výhledy do okolní krajiny. Po zhruba půl kilometru chůze na poutníky čeká odpočívadlo – zastřešený stolek s lavičkami. Na ploše u tohoto posezení lze rovněž zaparkovat automobil. Odtud již k cíli pokračuje jen lesní cesta, i ta je ale dobře schůdná.

vyhled-na-nove-mestoPěšina turistu brzy navede až k samotným Třem křížům na vrcholu, který bývá nazýván Kaplisko nebo Kalvárie. Kříže tu byly vztyčeny v roce 1832 jako poděkování občanů města za to, že byli ušetřeni moru a cholery.

Místo se navíc podle senzibilů vyznačuje velkým energetickým potenciálem. Z výšky 675 metrů nad mořem je také pěkný výhled na Nové Město na Moravě a na nedaleký Harusův kopec. Ti lidé, kteří si chtějí trasu ještě prodloužit, se mohou vydat dál po silničce a po chvíli odbočit na zpevněnou polní cestu vinoucí se březovou alejí. Ta vede k trojici krásných rybníků Trnka, Křivka a Němec. Všechny vodní nádrže jsou domovem četných druhů vodního ptactva. Na hladině lze zahlédnout kromě divokých kachen například lysku nebo potápku roháče. (zp)