Žďár nad Sázavou / Šest a půl milionu korun byl podle rozklikávacího rozpočtu na webu žďárské radnice výdaj na provoz městské hromadné dopravy (MHD) v roce 2015 – stejná částka je v rozpočtu zanesena i v roce 2016. Od července 2017 začala ve Žďáře MHD po dvou letech příprav jezdit v nové podobě – upravilo se trasování, klesl počet linek a změnilo se jejich označení. Číslo v kolonce s nákladem na MHD se v roce 2017 zvýšilo na 8,72 milionu.
Ne všichni cestující jsou s novou podobou MHD spokojeni – radnici při loňském půlročním zkušebním provozu zahrnula vlna stížností, která se ještě zvýšila před a hlavně po spuštění „ostrého“ provozu MHD s dalšími změnami le tos v lednu, jež se cestujícím z některých částí Žďáru zamlouvaly ještě méně. V rozklikávacím rozpočtu je le tos na provoz MHD ve Žďáře vyčleněno 8,5 milionu korun, z toho je aktuálně vyčerpáno 5,6 milionu, tedy 66 procent.
Podle starosty Žďáru Zdeňka Navrátila si na změny v MHD obyvatelé postupně zvykají, nicméně zatím se nepodařilo zvýšit počet cestujících, jejichž prvotní propad byl v některých měsících až patnáct či dvacet procent; poté se situace o něco zlepšila. Méně cestujících po zavedení změn v MHD potvrdil i ředitel přepravní společnosti ZDAR Richard Latislav. „Úbytek cestujících je zhruba desetiprocentní,“ uvedl Latislav s tím, že lidé však za jízdné utratili prakticky stejnou sumu peněz, pro tože se po zdražení ještě nenaučili používat výhodnější slevy přes předplacené karty.
Provoz MHD byl ve Žďáře zahájen 1. října 1957. Největší rozvoj linek uskutečnil na přelomu let 2003 a 2004, kdy se původních šest linek rozšířilo na dvanáct. Dnes má MHD devět linek, které měsíčně využívá přibližně 70 tisíc cestujících.