Rainbow page separator

PODNIKATELSKÝ PŘÍBĚH: Miroslav KOTÍK

Úterý, 2. Únor 2021

Ze společnosti EFKO-karton v Novém Veselí míří na náš i zahraniční trh řada společenských her, hraček a stavebnic. Bezesporu nejznámějším produktem tohoto výrobce je legendární Igráček. Majitel firmy Miroslav Kotík totiž před více než desetiletím odkoupil původní výrobu panáčků a dal se svým týmem ikonické hračce vzhled a vlastnosti odpovídající 21. století. Kromě hraček se novoveselská firma zabývá i produkcí zakázkových her a kartonáže. Pyšní se například výrobou největšího herního plánu na světě, který je dokonce zapsán v Guinessově knize rekordů, ale třeba i prestižním oceněním Hvězda 3D reklamy.

Kudy vedla vaše cesta, než jste se dostal k výrobě deskových her a hraček?
Vystudoval jsem průmyslovou automatizaci. Technika a hlavně elektronika mě vždycky bavily. Podnikám už od začátku 90. let. Nejdříve jsem hračky prodával, ale chtěl jsem se zabývat i jejich výrobou. Kořeny EFKA spadají do roku 1993, výroba samotná začala zhruba o rok později.
Nejdříve jste obnovili některé dříve oblíbené společenské hry, které se tak znovu dostaly na pulty obchodů…
Původně jsme výrobu hodně kooperovali. Chtěli jsme ale vyrábět nové hry sami, takže jsme v roce 2000 rozšířili prostory a strojní vybavení. Postupně jsme získali různé licence na výrobu her. Mimo jiné například na hry od Neprakty – Dlouhý, Široký, Bystrozraký nebo Smolíček Pacholíček, které si střední generace zajisté dobře pamatuje. Odkoupili jsme formy na hru Kloboučku hop, na šachy a postupně modernizovali výrobní prostředky. Na úspěch her navázaly hračky, které dětem přiblížily některé profese.

O jaké hračky šlo?
První z nich byl set Malý průvodčí s kovovými funkčními kleštičkami, které, jak se ukázalo, fascinovaly nejenom děti v 70. letech. Já z nich byl jako kluk nadšený. K průvodčímu postupně přibyl výpravčí, pošťák, policista… Samozřejmě i s nezbytnou čepicí, doklady, píšťalkou… Sety tvoří celek, se kterým si děti mohou hrát a vžít se tak do světa dospělých.
Renesanci pod taktovkou vašich vývojářů prožila i stavebnice Plastikant od Dubeny v Českém Dubu. Trubicové konstrukce z šedého plastu s průhlednými spojkami, které bývaly v každé školní družině, tak objevily další generace dětí…
Výrobu jsme odkoupili v roce 2003 a technologicky vylepšenou stavebnici uvedli na trh o tři roky později pod názvem ROTO. K některým původním konstrukčním dílům jsme přidali nové, dnes už máme pět řad stavebnice, každou v několika velikostech. Moderní stavebnice je podstatně variabilnější než původní. Dobré je i to, že děti nemusejí stavět modely jenom podle návodu, ale mají možnost zapojit svou fantazii a vytvořit si své originální dílo. Rozvíjí se tím jejich technické myšlení.


Jak vás napadlo oživit právě Igráčky?
V roce 2008 se nám podařilo odkoupit výrobní program podniku Igra, jenž skončil v konkurzu, včetně jejich forem. V Igře vznikali panáčci představující různé profese až do roku 2005, jenže mezi množstvím nových hraček, které v 90. letech zaplavily hračkářství, o ně nebyl zájem. Po odkoupení výrobních prostředků a práv jsme se pustili do intenzivních inovací a v roce 2010 vrátili figurky na trh.

Je velký rozdíl mezi původním a současným vzhledem figurky?
Určitě ano. Naši Igráčci jsou vyrobeni z daleko kvalitnějšího plastu, mají moderní barvy, potisky, pevnější konstrukci. Vyrobili jsme nové formy na ruce, aby se daly ručičky v zápěstí otáčet. Úpravou prošla i hlava, vlasy… Vesměs jde o více malých rozdílů včetně vypracovanější vnitřní konstrukce. Ke svým 40. narozeninám v roce 2016 pak Igráčci dostali další ‚facelift‘.

Přišly pak i nějaké další inovace ve světě Igráčka?
Současné děti by hračka v podobě, s jakou si ve své době hráli jejich rodiče, příliš nezaujala. Proto ji bylo třeba posunout dál. S designérem Milošem Hábou jsme navrhli herní skládací prostředí, ze kterého jsme následně vytvořili hasičskou stanici, lékařskou ordinaci, poštu, restauraci… Z jednotlivých prostředí tak lze sestavit celé město. Igráček také potřeboval ‚v něčem jezdit‘. Nejprve dostal osobní auta a následně řadu náklaďáků a traktorů MultiGO, které jsou opatřeny unikátním bayonet systémem. Děti jeho prostřednictvím mohou vyměňovat nástavby a uzpůsobovat tak účel auta. Když to zjednoduším – snadným pohybem udělají z cisterny domíchávače jeřáb a podobně. Je to takové „puzzle auto“. Těší nás, že tento výrobek získal cenu GRAND PRIX odborné poroty veletrhu For Toys. Pozitivní ohlasy máme i ze zahraničí. Na výrobu autíček používáme velmi kvalitní plast ABS, z něhož se vyrábí například i Lego. Celkově vysoká kvalita nás odlišuje od konkurence.

Jak velká je nyní „rodina“ Igráčků?
Záleží na tom, zda jde o druhy profesí, počet jejich variant, anebo Igráčky, kteří se nyní vyrábějí. Historicky už existuje několik stovek druhů různých postaviček a desítky se jich aktuálně prodávají. Děláme však i limitované edice, například pro firmy a další subjekty. Vnímají je jako originální dárek pro obchodní partnery či své zaměstnance. Našli byste tak varianty vyráběné například pro Shell, ČEZ, Starbucks a desítky dalších společností.

Jak vidíte budoucnost legendární postavičky?
Doufám, že letos Igráček dostane dítě. Od toho se pak mohou odvíjet další sety – rodina, škola a podobně. S tím, že budeme jednou vyrábět Igráčkovi dítě, jsme počítali dopředu, takže v autech je místo pro dva „dospělé“ panáčky vepředu a dozadu je možné usadit dvě děti.

A vaše další projekty?
V hlavě toho mám více, ale teď chci dotáhnout projekt české autodráhy FARO, do kterého jsme se loni pustili. Navazuje na tradici autodráh a nabízí široký sortiment dílů včetně aut v několika velikostech a dalšího příslušenství. Vše je již v prodeji a je kompatibilní s jakýmikoli autodráhami, které se u nás dříve vyráběly. A nechybí ani motokáry pro Igráčka-závodníka. Pracujeme ale i na dalších zajímavých modelech.

Hračky vás provázejí většinu života. Co vám vaše podnikání přináší?
Naplňuje mě. Když ráno přijedu do práce, nejdříve se zastavím ve výrobě. Koukám kolem sebe a poslouchám všechny ty zvuky, které stroje vydávají. Je to pro mě taková symfonie. Dosáhl jsem toho, čeho jsem kdysi dosáhnout chtěl. Je však nutno dodat, že firma by nebyla tam, kde je, kdyby nebylo zaměstnanců, na které se mohu spolehnout. Tvoříme jednu velkou rodinu, která posílá do světa radost ve formě unikátních výrobků. Možná by mnoho čtenářů ze Žďárska překvapilo, že hru nebo hračku, kterou mají doma, navrhoval nebo vyráběl právě jejich soused. Jako firma se rozšiřujeme a určitě mezi sebou uvítáme i nové tváře.