Rainbow page separator

Podvodníci se snaží z lidí vylákat peníze, cílí na seniory

Čtvrtek, 12. Srpen 2021

Žďársko / Na zvyšující se počet podvodů po telefonu, kdy se volající vydává za rodinného příslušníka či jinou blízkou osobu v tísni a požaduje peníze, upozorňují vysočinští policisté. Cílem podvodníků, a to i na Žďársku, jsou nyní výhradně starší lidé.
„Apelujeme na seniory, aby byli při telefonátech s neznámými lidmi obezřetní a vždy si ověřili, s kým skutečně hovoří, a to zvláště v případě, kdy po nich volající požaduje peníze. A to i tehdy, když se volající snaží představit jako blízký příbuzný seniora nebo kamarád příbuzného,“ vyjádřil se Martin Hron z oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství police Kraje Vysočina. Doplnil, že se policisté v uplynulých týdnech setkali i s případy, kdy se pachatel vydával za vnuka či vnučku a seniorovi sdělil, že je v problematické situaci po dopravní nehodě, kterou způsobil. Požádal pak o okamžité poskytnutí financí pro zraněnou osobu. „Cíl je jediný, a to pod falešnou záminkou vylákat finanční hotovost. Pro obnos nejdou pachatelé nikdy sami, nýbrž pošlou nějakého kamaráda nebo známého,“ upřesnil Martin Hron.
Doporučení zní, aby senioři v podobném případě obratem kontaktovali údajně volajícího příbuzného, případně nejbližší členy rodiny a vzápětí událost ohlásili na linku 158.
Podvodníci se však vydávají třeba i za pracovníky energetických společností, přičemž své oběti řeknou, že na jejím odběrném místě je nedoplatek za plyn, elektřinu nebo vodu a požadují okamžitou úhradu s výhružkou odpojení energií. Senioři většinou pod tímto nátlakem obnos zaplatí. Tímto způsobem však skuteční dodavatelé energií nikdy nepostupují.
„Je důležité mít na paměti, že pachatelé dokáží velmi rychle reagovat i na nečekané situace, mají příjemné vystupování, jsou komunikativní, milí a působí seriózním dojmem,“ dodal Hron s tím, že v případě jakéhokoliv podezření na podvodné jednání mají lidé kontaktovat policii.