Rainbow page separator

Bluegrassové housle – to je hlavně improvizace. Pepa Malina: „Hraju jedině bez not.“

Neděle, 18. Červen 2017

Pepa Malina: „Hraju jedině bez not.“

Houslista Pepa Malina má na svém kontě už řadu různých kapel a hudebníků, s kterými se objevoval na podiích doma i ve světě. Druhá tráva, Věra Martinová, P.R.S.T., COP, Pavel Bobek nebo Charlie Mc Coy. Dnes jsou to hlavně kapely Monogram, Malina Brothers a Jimmy Bozemanem & the Lazy Pigs.

S kapelou Monogram zavítá tento mladý sympatický houslista na letošní Novoměstské Slunohraní. Nádvoří Horácké galerie tak čeká svižný bluegrassový „nášup“ a muzikanty, kteří zde každoročně tráví celý týden na kurzech klasické hudby, hodně zajímavé rozptýlení v podobě odpoledního bluegrassového workshopu.

Monogram je kapela, která funguje už 25 let. Založili ji bratři Jahodovi. Kdy a za jakých okolností ses k Monogramu připojil ty?
Do roku 2013 jsem hrál s kapelou COP, poté mne oslovili kluci z Monogramu, kteří právě dávali kapelu po dvou letech znovu dohromady. Já jsem nechtěl sedět na dvou židlích, a tak jsem jejich nabídku odmítl. Brzy se ale situace změnila a na začátku roku 2014 už jsem s novou sestavou Monogramu zkoušel. Nebyl jsem ale sám nově příchozí, do kapely tehdy nastoupil i zpěvák a kytarista Jindra Vinkler. K nynější sestavě neodmyslitelně patří také kontrabasista Pavel Lžičař, který v Monogramu hraje už asi 10 let.

Pepa Malina: „Hraju jedině bez not.“Na vašem posledním albu Take It easy jsou skoro všechny skladby autorské. Jak v kapele hudbu tvoříte?
Monogram dřív hrál spíš převzaté skladby, například od Petra Kůse nebo z amerického bluegrassu. Koncepce se hodně změnila právě s příchodem Jindry Vinklera. Měl „v šuplíku“ hodně písniček, hned jsme na nich začali pracovat. Monogram se tak stal mnohem víc bluegrassovým. Jindra většinou přinese hotový text i pracovní nahrávku, kterou udělá sám, protože hraje i na další nástroje. My mu nejdříve řekneme, že se nám nahrávka nelíbí a společně se pustíme do práce. Debatujeme, hádáme se, ale většinou se nakonec shodneme na tom, jaká bude aranž, sestavíme vokály.

Publikum na Slunohraní bude jiné než na bluegrassových festivalech, někteří lidé možná půjdou na takovou kapelu poprvé. Jak bys v několika větách bluegrass představil?
Kdo vůbec neví, co to bluegrass je, měl by shlédnout film „ Bratříčku, kde jsi?“ s Georgem Clooneyem v hlavní roli. Je v něm detailně vylíčeno, jak vznikaly první bluegrassové nahrávky, film o bluegrassu hodně vypovídá. Buegrass je hudba amerického venkova, směs irské muziky a country, hraje se na akustické nástroje a je charakteristický vícehlasými vokály.

Jak by se měli na bluegrass připravit muzikanti?
Určitě by se měli podívat, kdo byl otec bluegrassu Bill Monroe. Pokud by chtěli porovnat, jak dlouhou cestu tato hudba urazila, doporučil bych poslechnout si například Sarah Jarosz, což je úžasná zpěvačka a hráčka na mandolínu, mandolu a kytaru. Z kapel je to pak Hot Rize, nebo Tim O‘Brien, zástupcem modernějšího bluegrassu jsou rozhodně Newgrass Revival nebo Nickel Creek.

Na Slunohraní se hudebníci věnují převážně klasické hudbě, mají zde lekce se členy Janáčkova kvarteta, hrají v komorním orchestru. Ty jsi začínal s klasickou hudbou, nebo rovnou směřoval k bluegrassu?
Začínal jsem v hudební škole a tam se samozřejmě hrála klasická hudba. Poté jsem potkal ve svém rodném městě Náchodě bluegrassové muzikanty, s kterými jsem sbíral první zkušenosti. Začal jsem bluegrass hodně poslouchat, učil jsem se houslová sóla z nahrávek. Studoval jsem pak na Konzervatoři Jaroslava Ježka, která je zaměřena hlavně na improvizaci a jazz. Klasickou hudbu nehraji, ale mám ji moc rád.

Na Slunohraní povedeš odpolední bluegrassový workshop. Co může „klasické“ muzikanty na bluegrassu překvapit?
Nejvíce se setkávám s údivem nad tím, že hraji bez not. Vždy jsem se učil skladby podle poslechu, rychleji jsem je tak dostával do paměti a do rukou. Je potom snadnější improvizovat. Klasický muzikant dokáže hrát z not, ale s improvizací to bývá horší, protože v ní většinou nemá praxi.
Napíšu jednoduchou skladbu, kterou se budeme učit podle not, ale byl bych rád, aby se ji muzikanti naučili zpaměti. Ukážu jim na ní principy bluegrassu a bluegrassový „feeling“. Zkusí si také smyky, protože v bluegrasu se tahá smyčcem trochu jinak, je to specifická technika.

Muzikanti si s tebou nacvičí jednu skladbu a s Monogramem pak vystoupí večer dokonce na podiu. Už jste jako kapela někdy něco takového zažili?
Nikdy a je to jedna z věcí, na kterou se už moc těším. Zároveň se těším na Vysočinu, okolí Nového Města je hezké. Setkání s festivalem Slunohraní pro mne bude novou zkušeností. Myslím, že je skvělé, že do Nového Města na Moravě jezdí hodně lidí za muzikou. Vždy je příjemné, když se člověk setká s lidmi, kteří dělají stejnou věc a může si s nimi popovídat, zahrát a prožít spolu něco příjemného.

Jaké má Monogram plány na léto?
Přemýšlíme o natočení dalšího videoklipu, chceme trochu obměnit repertoár a na podzim budeme mít koncertní šňůru na Moravě. Chceme hrát tak, aby nás to stále bavilo, abychom měli z muziky radost.
(vp)

SLUNOHRANÍ 2017